G.D., La Société du spectacle
The earthmovers: Building cities in the desert, Cities in Antarctica, Cities on the moon. / Bulldozer. Back-hoe. Hard-hat. / Harvester. / Rough gets smoothed, everything can move. / They got just the tool, everything can move. / Got a foreman and a crew, everything can move / Got a union too, everything can move. / The earthmovers: They rule. / Development. / Settlement. / Sharp eyes / Dissect space and time / With a measurement of lines / Divide lots and plats / Plot the map plant the flag / Drop the marker like that. / Got plenty / Property / Proper Documents / Safety / Goggles / Priviledge / Hard hats / Thick skin / Dig in / We are the architects / Few view the blueprints / Never stop to rest. / Never mind the mess, we’re going to mars next / Father of the projects / God complex / “Let there be light” / How large is your obelisk? / It’s a contest. / Watch this: / Mountain from a molehill mountaintop removal / Terra-form irrigate excavate level grade / Dam (it’s hydro-electric) / It’s your boy Pipelaya / Bobsledding throug the desert / Fuckin up the sandbox since I was seven / Tonka toy permanent permit for demolition / Flatten every surface, de-stroy difference / Grease the commission just to keep the wheels spinnin but / Listen: / We were born with permission. / They see the vision in our clear blue eyes / Air conditioning the ice cubes, chillin poolside / Come to Jamaica, / Come to Dubai / Got a new mayor / Cleaning up the crime / Got a snow machine / You can ski anytime / Not a cloud to be seen / In the dome of the sky / Reshape Harlem into North Manhattan / Wake up on the reservation like / “What happened?” / Sleep to the sound of a chainsaw massacre / Wake to the sound of a dumptruck backing up / (Back that thing up.) O B. Dolan, μέλος της ανεξάρτητης Strange Famous Records μαζί με τους Sage Francis, Prolyphic κ.α., είναι ένας mc με ιστορία που δεν ξεπετιέται εύκολα σε μια παράγραφο. Στα 33 του χρόνια έχει προλάβει να χωρέσει στο βιογραφικό του, μεταξύ άλλων, νίκες σε Slam Poetry Contests, μια σύντομη περίοδο κατά την όποια δούλεψε πόρτα σε διάφορα “υπόγεια” νεοϋορκέζικα κλαμπ και ακόμα μια, πριν την αποχώρηση του από το Μεγάλο Μήλο, κατά την οποία έζησε άστεγος. Ο Dolan υπήρξε απ’ τις φιγούρες που συνειδητά επιχείρησε να θολώσει τις διαχωριστικές γραμμές μεταξύ διαφόρων “μαύρων” μουσικών ειδών που γειτονεύουν με το ραπ, διατηρώντας την ίδια στιγμή μια ακλόνητη πίστη στον μαχητικό πολιτικό χαρακτήρα που οφείλει να έχει η υποκουλτούρα της οποίας αποτελεί μέλος από την εφηβεία του. Η πίστη του αυτή, όπως έχουμε δει στο παρελθόν, συχνά τον έφερε στην ευχάριστη θέση να συγκρουστεί καταμέτωπα και με διάφορα (σεξιστικά και όχι μόνο) στερεότυπα που κατά καιρούς σέρνει μαζί του το (mainstream και όχι μόνο…) χιπχοπ. Ακολουθούν αποσπάσματα από πρόσφατη συνεντεύξη του στο αμερικάνικο χιπχοπ περιοδικό RESPECT mag: Τι πιστεύεις για την σημασία του τραγουδιού σου Film the Police, μετά τις αποκαλύψεις περί των μαζικών παρακολουθήσεων της NSA; Απ’ την άλλη, διάβαζα πρόσφατα πως ο John Pike, ο μπάτσος που καταδικάστηκε για κατάχρηση εξουσίας στους διαδηλωτές φοιτητές το 2011 στην καλιφόρνια, εντέλει κέρδισε κρατική αποζημίωση (για την ψυχολογική βία που δέχθηκε μέσω απειλητικών ιντερνετικών μηνυμάτων μετά την αποκάλυψη των προσωπικών του στοιχείων απ’ τους Anonymous) που ήταν μεγαλύτερη απ’ αυτήν που κέρδισαν οι φοιτητές εναντίων των οποίων αποδείχθηκε πως είχε χρησιμοποιήσει αναίτια το pepper spray…Ναι, σίγουρα το καλοκαίρι που πέρασε ήταν περίεργο σε σχέση με διάφορα τέτοια περιστατικά. Τον ίδιο πάνω κάτω καιρό η πολιτεία της Φλόριντα έδωσε στον George Zimmerman (ιδιωτικός μπάτσος που δολοφόνησε το 2012 τον 17χρονο αφροαμερικανό Trayvon Martin) ξανά το όπλο του, δεν παίζει να βρεις εύκολα καλύτερο παράδειγμα ότι κάτι δεν πάει καλά… (γελάει). Προφανώς η βιντεοσκόπηση της αστυνομίας ποτέ δεν υποτιθόταν ότι είναι σωτηρία για τα πάντα. Θα ‘θελα να είμαι αρκετά καθαρός σε σχέση μ’ αυτό: δεν είναι. Είναι απλά ένα πρακτικό, άμεσο πράγμα που μπορεί να γίνει. Εγώ, για να σου πω την αλήθεια, αφού μιλάμε για “πολιτική” μουσική, ξενερώνω με mcs που ραπάρουν σαν να απαγγέλουν καλοσυνάτα αυτοκόλλητα από μκο ή αφηρημένες γενικολογίες για κοινωνικά ζητήματα. Νομίζω ότι είναι πολύ εύκολο να κερδίσεις το χειροκρότημα λέγοντας “όλοι οι πολιτικοί είναι κλέφτες” ή ” είναι ο διάολος ο ιδίος”. Ξέρεις αυτά είναι στερεότυπα που ισχύουν μεν, αλλά τα λέει όλος ο κόσμος. Μπορείς να βγεις να ξαναπείς τα ίδια που λένε όλοι και να νομίζεις ότι κάνεις κοινωνικοπολιτικό ραπ, την στιγμή που απλά δεν λέει και δεν αλλάζει τίποτα ιδιαίτερο. Όποτε γράφω ένα απ’ αυτά που λέτε “πολιτικά” τραγούδια, προσπαθώ να είμαι καθαρός και σαφής ακόμα και λίγο “στενός” σε σχέση με το σε τι πράγμα αναφέρομαι. Το “Film the Police” προτρέπει, κυριολεκτικά, στην βιντεοσκόπηση της αστυνομίας. Δεν είναι μανιφέστο, είναι μια υπενθύμιση πως αν μπάτσοι κάνουν καριολίκια μπροστά στα μάτια σου και έχεις ένα κινητό που τραβάει κάμερα, είναι καλή ιδέα να το καταγράψεις. Αλλά αυτό το συγκεκριμένο ζήτημα ουσιαστικά αρχίζει και τελειώνει εκεί. Συνδέεται όμως με άλλα ζητήματα, που πάνε πέρα απ’ αυτήν την πρακτική και πέρα απ’ αυτό το τραγούδι, κι αν αυτό το τραγούδι αποτελέσει αφορμή για κάποιους να θέσουν και τα υπόλοιπα, εγώ θα είμαι πολύ χαρούμενος. Έχω χαρεί που έχει γίνει κάπως “μοδάτη ατάκα”, την ίδια στιγμή όμως ξέρω πως… -θέλω να πω, όπως ξέρεις, το κομμάτι, τόσο στην παραγωγή όσο και στο ρεφρέν, είναι μια μεταστροφή του “Fuck the Police” των NWA. Όταν το παίζω live στο ρεφρέν πάντα λέω “And fuck the Police. Still fuck the Police”. Το “Βιντεοσκόπησε την Αστυνομία” δεν έρχεται για να απαξιώσει το “Γάμησε την Αστυνομία”, είναι απλά ένα μέσο ακόμα στην ίδια κατεύθυνση. Την ίδια στιγμή, βέβαια, τι προσφέρει η βιντεοσκόπηση της αστυνομίας στο να βάλεις κόντρα στον παγκόσμιο καπιταλιστικό επεκτατισμό; Όχι πολλά… Αυτή η γαμημένη συσκευή που έχουμε στην τσέπη έχει φτιαχτεί πάνω στην καταπάτηση των εργασιακών δικαιωμάτων εργατών κάποιας άλλης χώρας και εκπροσωπεί τα συμφέροντα αυτών που εκμεταλλεύονται την εργασία αυτή. Κι είναι όλα αυτά ζητήματα που θα πρέπει να αντιμετωπίσουμε προτού αρχίσουμε να μιλάμε για την οικοδόμηση μιας δίκαιης κοινωνίας. Παίζουνε πολλά σκατά τα οποία πρέπει να μοντάρουμε (γελάει). Και προσπαθώ να μην χάνομαι εκεί μέσα. Αν νομίζεις ότι μπορείς να τα μοντάρεις όλα ταυτόχρονα, έχεις χάσει την μπάλα. Αν έχεις στο νου σου το συνολικό πρόβλημα αλλά προσπαθείς να επικεντρωθείς κάθε φορά σε κάτι απ’ αυτό στο οποίο μπορεί να έχεις αντίκτυπο, τότε νομίζω ότι μπορούμε να κάνουμε μικρά, σημαντικά βήματα. Είμαι πιο πολύ τύπος της επαναστασης α λα Children of Men, παρά του V for Vendetta. Δεν το έχω δει. Eίπες πριν για την πρόθεση σου να γίνεσαι σαφής και πολύ συγκεκριμένος στις αναφορές σου. Νομίζω πως αυτό είναι προφανές σε κομμάτια όπως το “Lucifer” και το “Come to Jamaica”, όπου αναφέρεσαι σε τύπους όπως ο Warren Anderson και o Bugsy Spiegel. Νομίζω πως εκεί, συγκεκριμενοποιώντας την κριτική σου, καταφέρνεις όντως να αποφύγεις τις άσκοπες γενικεύσεις που προανέφερες. Στο “Which side are you on” λες ότι “το χιπ χοπ είναι λαϊκή μουσική που γεννήθηκε μέσα από αγώνες”, και συμφωνώ μ’ αυτήν την τοποθέτηση, τουλάχιστον όσο έχει να κάνει με την καταγωγή του χιπ χοπ. Όμως αν εξετάσεις την καταγωγή του την ίδια στιγμή μ’ αυτό που είναι σήμερα, ποια θα έλεγες ότι είναι η πολιτική “βάση” του χιπ χοπ, σε ένα θεμελιακό επίπεδο; Καθώς έχουν περάσει τα χρόνια και η επιρροή του ραπ δεν έχει σταματήσει να εξαπλώνεται, πιστεύω ότι το ραπ έχει υπάρξει πλέον, κατά καιρούς, το CNN των φτωχών. Και νομίζω ότι εκεί ακριβώς βρίσκεται η δύναμη του, το γεγονός ότι στην ρίζα του παραμένει μια αποκεντρωμένη μουσική έκφραση που μπορεί να παραχθεί με ελάχιστα μέσα οπουδήποτε. Το μόνο που χρειάζεσαι απαραίτητα είναι ένας τύπος που να χτυπάει ρυθμικά το χέρι του σ’ ένα τραπέζι και η ικανότητα να ρυμάρεις τις σκέψεις σου. Και γι’ αυτό τον λόγο παρέχει την δύναμη στους ανθρώπους να επικοινωνούν και να συνευρίσκονται με τρόπους που δεν έχουν ανάγκη κανένα γαμημένο φίλτρο. |